Ferierefleksion

Ferie refleksion

Vi er alle så småt vendt tilbage fra ferie og er tilbage i de daglige rutiner, men inden jeg personligt selv tog afsted på ferie, da havde jeg fornøjelsen af at holde en workshop for en ledergruppe omkring mental sundhed som et performanceværktøj. Da sommerferien stod lige for døren, var det naturligt at snakken faldt over på deres mailkultur nu hvor ferien var lige om hjørnet og det viste sig hurtigt at den ikke var sund, ud fra et mentalt sundhedsperspektiv.

I en moderne hverdag, hvor vi er så vant til at være opkoblet det store online univers, kan det være svært at lukke ned for det hele – selv når man er på ferie.

Hvorfor skal vi holde pause?

Men hvorfor er det så vigtigt for hjernen, at vi holder både korte og lange pauser? Med dette blogindlæg vil jeg rigtig gerne forsøge at beskrive, hvorfor det er så drøn vigtigt at få holdt en pause – så du kan holde din performance oppe!

Det hele startede som en ”ferierefleksion” og den kom i forbindelse med at jeg selv havde koblet helt af i det skønne toskanske højland med familien. Under ferien havde min 2-årige flot lært at sige ØV når han fik et nej til is nr. 2, min 5-årige demonstrerede hendes nærmest perfekt udviklede temperament på alle tænkelige og utænkelige tidspunkter, min 8-årige, og nu nærmer vi os pointen, brugte enormt meget tid på at spørge:

 

”Er du klar?”

”Prøv lige og tæl…”

”Kigger du?”

”Hvor mange sekunder blev det?”

 

Ud over ovenstående citater, så skete der noget meget interessant med de historier som min 8-årige fortalte, og det er nemlig her noget af pointen er at finde! Først fortalte han om delfinugen, så fodboldskolen, og herefter skete der nemlig noget meget interessant, han begyndte at fortælle om hverdags ting som lå længere og længere tilbage i hukommelsen, og det var heromkring at jeg indså noget helt spændende!

Hvad sker der i hjernen?

Og pointen hænger nemlig tæt sammen med hjernens måde at tænke og bearbejdning af viden på.

Vi taler hovedsageligt om at hjernen har to måder at tænke på – den hurtige og den langsomme – system 1 og system 2. System 1 anvender du eksempelvis når du skal svare på hvad to plus to giver og du skal med andre ord ikke bruge nogle bevidst overvejelser, som system 2 omvendt kræver. System 2 er anstrengende at anvende, men det er der vi drager de store beslutninger og løser den komplekse arbejdsopgave – men en afgørende faktor for hvor effektivt du kan anvende system 2, handler blandt andet om hvor mange pauser du giver din hjerne.

For at du kan drage nytte af alt din gode viden og erfaring fra livet, kræver det at der opstår pauser i hverdagen OG på ferien! Med andre ord? Skal du have fuld valuta for den viden, som du har brugt mange år og energi på at opsamle, så er det vigtigt at du giver dig selv pauser.

Pauser kan være et abstrakt begreb, for betyder det så bare du skal slå benene op og glo ud af vinduet? Det er forskelligt hvad der virker for folk, men hos WeFocus har vi udviklet den konstruktive pause, som er et effektivt værktøj til at skabe det pusterum, som din hjerne har brug for, for at kunne performe på bedste vis. Få en gratis guide til den konstruktive pause lige her: