Kender du din største performancemodstander?

Forstyrrelser... Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, SnapChat, kært barn har mange navne. Sociale medier, mails, telefonopkald og sågar kollegaer, der kræver din opmærksomhed midt i en arbejdsopgave, kan virke meget forstyrrende. Det gør det svært at finde tilbage til dit arbejdsflow og koncentrationsevnen lider, når kampen om din opmærksomhed kommer snigende i hverdagen.

Sådan påvirker forstyrrelser dig

Måske skal du tænke dig om en ekstra gang, næste gang du er på vej hen for at prikke en koncentreret kollega på skulderen. Du oplever det sikkert selv, adskillige gange om dagen, igen og igen er der nogen der vil spørge om noget, hyggesnakke eller brokke sig over noget. Og er det ikke en kollega, så er det telefonen og den endeløse strøm af e-mails og notifikationer, der kommer dagen igennem. Men er det uden konsekvenser? I en travl hverdag kan afbrydelserne være voldsomt forstyrrende, siger Kim Steen Nielsen, der har en master i psykologi.

Din mental performance lider

Det sætter hjernen på overarbejde, når vi bliver bombarderet med information, og det starter fra det første blik på din smartphone om morgenen. Ikke alene koster det arbejdstid at behandle forstyrrelser, men et studie af en amerikansk forsker Gloria Mark viste, at ansatte i gennemsnit skiftede mellem forskellige overordnede opgaver ca. hvert 12. minut og endnu oftere – ca. hvert 3. minut – skiftede medarbejderne mellem f.eks. at tjekke mail, skrive i Word, tale i telefon, tale med en kollega osv. I undersøgelsen tog det i alt imellem 2 og 40 minutter, før de observerede medarbejdere fandt tilbage i den opgave, de blev afbrudt i. Mange undersøgelser peger dog på, at det tager 15 minutter at vende tilbage til en koncentrationskrævende opgave foran skærmen, efter at have læst en mail eller SMS.

Med andre ord koster det dyrt på din mentale performance og koncentration, når du bliver forstyrret.

Hvad betyder det for dig?

Men hvordan påvirker afbrydelserne dig uden for arbejdet? Også når vi har fri, oplever vi at blive afbrudt konstant og forstyrret af sociale medier og digitale enheder. Kim Steen Nielsen påpeger, at der er utallige faktorer, der hele tiden kæmper om vores opmærksomhed. Og det skyldtes blandt andet, at den del af vores hjerne der bearbejder disse inputs, er let at lokke, når den hele tiden bliver fristet. Prisen du betaler er, at vi forsvinder væk fra nuet og nærværet med vores medmennesker. Hvis vi ikke bevidst gør noget, for at bibeholde en god mental performance, både i arbejds- og privatlivet, så har vi lettere til at føle os stresset, vores koncentrationsevne lider, den mentale performance er dalende og nærværet forsvinder.

Hvad kan du gøre – 3 tips til kontrol af forstyrrelser

Du får her 3 tips, der kan give dig mere kontrol over dine forstyrrelser, og som kan være med til at skabe mere nærvær og sætte fokus på din koncentrationsevne:

1. Identificer dine forstyrrelser.

Hvad er det rent faktisk, der forstyrrer dig mest i din hverdag? Er det din telefon? Facebook? En kollega? Mails? Brug tid på at tænke over, hvad der rent faktisk forstyrrer dig i din hverdag, både i og uden for arbejdstiden.

2. Definér hvilke forstyrrelser du kan gøre noget ved, og hvilke der er ude af din kontrol.

Sæt eksempelvis telefonen på lydløs og gå ind og slå notifikationer fra, på de apps, der forstyrrer dig i din arbejdstid, er et eksempel på en forstyrrelse du helt konkret kan gøre noget ved, men der vil også være forstyrrelser der er uden af din kontrol. Identificér dem og skriv dem ned.

3. Acceptér ukontrollerbare forstyrrelser og undgå frustration.

Arbejder du eksempelvis i et åbent kontorlandskab, så handler det om at vænne sig til og lære at acceptere støj og forstyrrelser fra omgivelserne. Men omvendt, hvis du føler der er en kollega der forstyrrer dig meget ofte, så er det vigtigt at man taler med sin kollega om at ændre adfærd. Ved at acceptere og italesætte forstyrrelser, får du lettere ved at acceptere dem i din hverdag og undgår derved at bruge energi på frustration.